Enkele reacties van de deelnemers achteraf:
‘door te ervaren hoe een zintuiglijke beperking is, besef je hoe vermoeiend het is’
‘superleuke, leerzame workshop’
‘wat is geblinddoekt proeven bijzonder’
Kim Gillissen laat de deelnemers aan de hand van een quiz zelf ervaren hoe zintuigen werken:
‘superleuke, leerzame workshop’
‘wat is geblinddoekt proeven bijzonder’
- Gehoor: bepaalde geluiden (muziek!) kunnen emoties oproepen.
- Voelen: deelnemers hebben kennis gemaakt met 'tangles' en stressballen. Tangles stimuleren net als stressballen het tactiele systeem. Ze kunnen heel ontspannend werken voor mensen met een verstandelijke beperking of Korsakov.
- Evenwichtsgevoel: op de Pilatus bal werd men zich bewust van het evenwichtsgevoel. Een ritje op de po-stoel deed iedereen ervaren hoe het is om een drempel op die manier te nemen (oooh wat eng!) en hoe moeilijk het is, om als je gespannen bent, iets gericht te gooien (hoefijzerwerpen). Als je gespannen bent en geen controle hebt over waar je naar toe bewogen wordt, is helpen met aankleden dus ook moeilijk....
- De verschillende brillen deed iedere deelnemer ervaren hoe het is om blind of slechtziend te zijn. Bijzonder was het om te merken dat iedereen deelnemers herkende in onze eigen manier van bewegen bij een bepaalde bril. Blind zijn heeft dus niet alleen gevolgen voor de manier van kijken, maar op je hele manier van bewegen en doen...
- Proeven doen we niet alleen met onze tong, onze neus en hersenen doen ook mee! Proeven zonder je neus te mogen gebruiken is lastig, hebben we gezien (was het nou meloen of appel), en iets proeven dat er heel anders uitziet dan je verwacht ook!
Na het praktijkgedeelte is aan de hand van theorie en videobeelden de quiz samen nagekeken. We hebben de verschillende stappen van de sensorische informatieverwerking bekeken. Iets zien en er direct op reageren gaat heel snel, maar bij onze deelnemers is dat vaak niet zo. Die hebben meer tijd nodig om die stappen te doorlopen!